joi, 12 iulie 2012

Maşina de spălat vase

Eu am o maşină de spălat vase Electrolux de 12 seturi. O am deja de câţiva ani. Cu greu m-am hotărât să îl rog pe Adi să o luăm, dar acum sunt foarte mulţumită de această decizie.
Când spuneam că vreau maşină de spălat vase erau mulţi care săreau cu gura că nu este bună, că este inutilă, că nu merge foarte bine pentru bucătăria românească, că este o cheltuială aiurea, că farfuriile oricum trebuie clătite înainte şi ce rost mai are maşina?...şi tot aşa. Uimitor era că toate aceste lucruri erau zise de femei care nu aveau una şi nici nu s-au interesat prea mult în ceea ce priveşte acest subiect şi de bărbaţi care nu spălau niciodată vase ca să îşi dea seama că uneori nu e o treaba chiar aşa de plăcută. Sau mai era categoria care mâncau la restaurant, acasă făcându-şi doar cafeaua şi încercau să mă convingă pe mine cât de inutilă este.
Mie nu îmi place deloc să spăl vase şi mai ales în sezonul de vară când avem turişti este îngrozitor de-a dreptul. Am ignorat total "sfaturile" celorlalţi şi am căutat informaţii pe internet. Mă interesa foarte mult părerea celor care o aveau deja şi care găteau acasă. După ce am cercetat bine de tot am ajuns la concluzia că majoritatea sunt mulţumiţi şi mi-am luat inima în dinţi când i-am cerut-o lui Adi. El a acceptat imediat şi pentru a mia oară mi-am dat seama că soţul meu dacă poate îmi îndeplineşte dorinţele foarte repede. Nu-i minunat? :D
Acum ce pot să zic? Ei bine! Îi iau apărarea în faţa oricui încearcă să o denigreze. :))
Nu este un obiect pentru care să sacrifici lucruri importante, dar dacă ţi-o permiţi eu cred că merită din plin. Adică... nu este cazul să mori de foame ca să strângi bani pentru ea. La momentul respectiv ne-am permis să o luăm.
Cea mai recomandată este cea de 12 seturi deoarece încap fără nici o problemă cratiţele mari (eu folosesc una de 10 litri pentru ciorba de peşte), tava de la aragaz şi multe farfurii.
Spală foarte bine. Gândiţi-vă că spală cu apă la o temperatura de 90 de grade. Eu bag ceaunul de mămăligă după ce dau un pic jos din surplus şi îl scot perfect curat. Paharele arată minunat. Vasele nu trebuie clătite înainte, ci curăţate de mizerie aşa cum o face oricine pentru a nu înfunda chiuveta. Mi-e greu să cred că băgaţi vasele pline de resturi de mâncare la spălat în chiuvetă.
Este foarte fain ca după ce terminăm de mâncat să bag vasele în maşină, să o programez, să-i dau drumul, iar eu să mă relaxez după o masă bună. La final nu îmi rămâne decât să le scot de acolo şi să le pun în dulap deoarece sunt gata uscate.
Nu am observat o mărire considerabilă la capitolul cheltuieli. Pentru mine este totuşi un pic incomod că nu am la îndemână detergenţii, soluţia de clătire şi sarea de dedurizare care sunt necesare. Oricum sunt mulţumită că în Tulcea se găsesc şi câteodată o rog pe soacra mea să îmi trimită de la Iaşi.
Orice lucru are avantaje şi dezavantaje. Primul dezavantaj este cel pe care l-am zis deja şi anume că nu găsesc consumabilele la fel de uşor cum găsesc detergentul de vase. Altul este că nu sunt mulţumită de cum spală tigăile de teflon şi cred că în timp se şi deteriorează, aşa că am decis să le spăl la mână. Nu-i mare bai pentru că oricum nu sunt greu de spălat. Uneori la oale rămâne o dungă pe margine de la cum a fiert şi scăzut mâncarea, dar se îndepărtează extrem de uşor după ce a fost în maşină. Un alt dezavantaj care este foarte interesant este acela că farfuriile de ceramică sau cănile din acelaşi material se înfierbântă foarte tare dacă le bagi în cuptorul cu microunde după ce le speli în maşină. Noi dimineaţa bem 3în1 şi ne încălzim apa plată la cuptorul cu microunde. De-a lungul timpului am observat cum cănile de ceramică spălate în maşina de spălat vase erau foarte, foarte fierbinţi. Acest lucru nu se întâmplă cu cele din sticlă. Aceste căni tot la mână le spăl.
Oricum... în ciuda tuturor acestor dezavantaje eu tot susţin cu tărie că este utilă şi nu regret deloc că am cumpărat-o.
Şi încă ceva... De când am maşina m-am apucat de prăjituri pentru că nu mai sunt îngrozită de muntele de vase care se adună la final. Când citeam înainte într-o reţetă că într-un bol baţi albuşul, în altul gălbenuşul, în altceva amesteci nu mai ştiu eu ce, deja mi se ridica părul pe ceafă şi renunţam la prăjiturit.
Vă pup! Dacă vă mai interesează ceva nu ezitaţi să întrebaţi.

23 de comentarii:

  1. a, bravo pentru articol, il sustin in totalitate.
    si eu am masina de spalat vase si tot pentru ca nu-mi placea sa le spal, dar mai ales pentru ca nu consider spalatul vaselor o virtute. in timpul pierdut cu spalarea lor ai putea face o multime de alte lucruri mai "inaltatoare".
    in plus, am vrut ca periodic vasele mele sa treaca prin temperaturi inalte de spalare, ca sa se mai dezinfecteze. ca o fi asa sau nu, nu stiu, dar eu sunt linistita.
    n-am stiut ca farfuriile de ceramica se incalzesc atat de tare in microunde pentru ca sunt spalate la masina. nu m-am gandit niciodata la asta, am crezut ca pur si simplu cuptorul meu e prost. s-ar parea ca nu este, asa ca o sa incerc sa scot de la naftalina farfuriile de sticla, sa vad daca si ele se incalzesc la fel.
    stii ce ma nemultumeste pe mine la masina mea, insa? faptul ca in timp imi face paharele din sticla mate, de parca nu-s curate. chiar si cu dezavantajul asta, insa, tot merita sa dai banii pe o masina de vase.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce bine că nu sunt singura care consideră timpul pierdut cu spălatul vaselor unul total irosit. :)
      Am şi eu vase din sticlă şi am observat că ele nu se încălzesc atât de tare.Am farfurii dintr-acelea maro din sticlă securizată. O dată una dintr-aceea mi s-a făcut bucăţele mici,mici în cuptor pentru că a explodat. Din câte am înţeles cele mai faine sunt acelea dintr-un material rezistent la microunde şi maşina de spălat. Nu ştiu cum se numeşte. Arată foarte frumos şi delicat. Când ridici o farfurie dintr-aceea la lumină pare subţire şi transparentă.
      Depinde foarte mult de pahare. Eu nu am păţit aşa ceva. Citisem pe undeva că paharele care sunt mai...sensibile să fie spălate separat pentru că resturile mici de mâncare de pe celelalte vase acţionează ca un abraziv şi le mătuieşte sau ceva nu este ok cu lichidul de clătire.
      La fel ca şi tine în ciuda dezavantajelor acestea tot nu regret nimic.

      Ștergere
  2. In loc de solutie de clatire se poate folosi cu exact aceleasi efecte otet alb. Eu n-am folosit niciodata decit otet, din considerente ecologice. In schimb nu spal cratite decit foarte rar, pentru ca ocupa loc si pentru ca imi place sa stau cu miinile in apa calda atunci cind le spal de mina.
    Ileana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Am auzit de această soluţie. Eu nu am avut curaj să folosesc oţetul pentru că mi-a fost teamă să nu mi se strice maşina. Oare oţetul acela de la Regal este bun?
      :) Tocmai cratiţele sunt cele care nu îmi place să le spăl la mână.
      Bine ai venit! Mulţumesc pentru comentariu şi te mai aştept pe aici!

      Ștergere
  3. Oh, te-a platit cumva sotul meu sa scrii despre masina de spalat vase? El e disperat sa cumpere una iar eu nu sunt de acord. Nu ca nu mi-as dori, dar avem pe lista de asteptare alte chestii cu mult mai urgente, zic eu. Cu siguranta o sa-mi iau si eu dupa ce o sa bifez primele trei-patru lucruri de pe "minunata" lista.
    Spor la prajiturit! (La mine au inceput fetele sa faca prajituri, azi au facut o placinta cu mere si un blat de tort, eu doar le-am supravegheat si am aprins aragazul si am potrivit focul:))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. :)) Nu m-a plătit. Sunt doar eu foarte încântată de ea.
      Aşa cum am zis nu este chiar prima în topul nevoilor unei gospodării, dar se merită să o iei dacă nu ai ceva mai important în capul listei.
      Bravo fetelor!Felicitări! Dacă veniţi pe la noi să nu uitaţi să-mi aduceţi şi mie bunătăţi făcute de mânuţele fetelor ;) Pupici!

      Ștergere
  4. Trec pe aici de ceva vreme, dar nu pun comentarii...azi am indraznit.
    Eu nu stau in Romania, deci nu stiu ce otet e Regal, dar aici iau cel mai ieftin otet posibil . Si nu bag mina in foc, dar mi se pare ca am citit chiar in instructiunile masinii ca se foloseste lichid de limpezire sau otet.
    Masina noastra de vase din Romania are venerabila virsta de 17 ani si cum pe vremea cind am luat-o nu prea gaseam detergenti speciali, la inceput am folosit la ea detergent de vase(de mina, obisnuit) cu care umpleam compartimentul de detergent. A mers foarte bine. Si niciodata n-am folosit la ea nici sare nici lichid de limpezire, doar tablete 3 in una(sau 4?!)si o folosim cu succes si in ziua de azi cind venim in vacante. Deci o masina de vase nu-i chiar asa sensibila, desi ma gindesc ca pe vremuri se faceau lucruri mai durabile decit azi.
    Cu drag,
    Ileana

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit! Mă bucur foarte mult că ai comentat :D Sper să o faci şi altă dată. De ce să nu îndrăzneşti?
      Pe mine mă încântă şi apreciez foarte mult toate comentariile şi mă străduiesc să răspund întotdeauna.
      În instrucţiunile maşinii mele scrie că nu trebuie să folosesc altceva în afara produselor speciale, inclusiv la curăţarea ei. Poate e doar o madalitate de a lor să te determine să faci vânzare producătorilor de detergenţi speciali. Nu ştiu. Totuşi parcă nu prea am curaj să folosesc altceva. Mă gândesc să încerc o dată oţet să văd ce iese.
      O zi frumoasă îţi doresc!

      Ștergere
  5. si eu am masina de spalat vase. O vechitura, dar e acolo. Pt 3 farfurii nu o folosesc, dar in weekend cand am si oale, si tavi, e minunata.
    Matuirea paharelor o am si eu, nu am gasit inca o solutie. O sa incerc sa pun si eu otet - problema e ca am o masina asa de veche, incat nu stiu unde se pune otetul.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu ştiu cum reuşim, dar mereu avem multe vase de spălat aşa că o folosesc constant. Chiar dacă o foloseşti doar în week-end tot mi se pare o investiţie bună.
      Nu ai un compartiment special pentru soluţia de clătire? Acolo se pune oţetul ca să înlocuieşti acea soluţie.

      Ștergere
    2. deci e o masina f. veche. Stau in aprt. inchiriat, masina are cel putin 20 ani, nu gasii carte tehnica. Are pe usa 2 comportamente, 1 pt pastiluta de spalat, si al 2lea e mai mare, dar nu se inchid ermetic, au un fel de clamitza sa nu zboare in masina detergentul cubic de spalat. de aia nu stiu unde se poate pune o solutie :D

      Ștergere
    3. Păi eu la maşină am două compartimente diferite pe uşa maşinii. Unul este mai mare şi împărţit în două şi unul mai mic. În cel mare pun detergentul şi în celălalt soluţia pentru clătire. Scrie şi tu marca maşinii pe net poate găseşti câte ceva despre ea.

      Ștergere
    4. am cautat dupa marca si model. Nu am gasit nimic. E un model f. vechi, nici nu era net atunci. Firma nu mai exista.

      Ștergere
    5. ma gandesc sa torn, asa, in vase, niste otet. Rau nu are ce face :)

      Ștergere
    6. Nu stiu ce sa iti zic. Cred ca daca ai fost multumita de cum functiona pana acum si nici masina nu a avut de suferit...mai are oare rost sa te complici?

      Ștergere
    7. tocmai, ca nu sunt f. multumita. Apa e aici super calcaroasa, paharele si vasele nefrecate la mana, la 2-3 spalari la masina raman cu calcar pe ele ( dungi si urme albe). Am crezut ca nu clateste bine masina, am mai pus o tura la spalat fara detergent - ei au iesit si mai rau.
      Otetul are efect anticalcar..de aia ma gandesc.

      Ștergere
    8. De aceea se foloseste lichidul acela pentru clatire si sarea speciala pentru dedurizare. Cu tablete 3 in 1 sau 4 in 1 ai incercat? alea contin tot ce ii trebuie masinii. Si aici apa nu este extraordinara, dar folosind pe langa detergent sarea de dedurizare si lichidul pentru clatire sau tabletele nu am probleme cu paharele. E greu ca masina este veche si nu poti gasi un manual pentru ea. Nu poti cere lamuriri la un centru de service pentru masini de spalat daca este asa ceva pe acolo?

      Ștergere
  6. Buna Catrinel,
    Mi-am permis sa raspund la topicul tau tocmai pt ca sunt posesoarea unei masini de spalat vase, nu Electrolux ci Beko. Desi suntem doar eu si sotul se strang vase suficiente cat sa o pun la spalat aproape zilnic.
    In legatura cu vasele de teflon, la mine in cartea masinii scrie sa nu le spalam la masina si nici farfuriile cu modele sau tacamuri din lemn. Eu am spalat in ea de toate, inclusiv tocatoarele din lemn, lingurile, vasele de yena stralucesc. O minunatie!!
    In legatura cu detergentii speciali....hmmm, am folosit si pastile si praf, imi place praful mai mult, ca il pot doza eu in functie de cat de murdare sunt vasele, am si solutie de limpezit "ieftina si buna" care isi face treaba bine. De otet stiam si eu, il voi folosi cu siguranta cand se va termina sticla cu lichidul de limpezire(o am deja de vreo 4-5 luni si inca mai e), e bun si pt curatirea masinii otetul, deci fara frica. L-am folosit chiar la masina de spalat rufe in loc de solutie anticalcar, ieftin si la indemana.
    Referitor la consumul de apa, am facut o mare economie, spala doar cu 15 litri de apa (rece), fata de 2-3mc apa calda cat consumam,acum am 1mc la 2,5-3 luni; referitor la consumul de electricitate nu am observat o crestere notabila, daca ar fi sa dau o suma as zice 10lei max /luna la factura de curent in plus, de unde constat ca tot nu depasesc costul a 2-3mc de apa calda de dinainte.
    M-am lungit atat..cand puteam doar sa spun ca Da, merita!!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Bine ai venit! În primul rând mulţumesc pentru comentariu!
      Şi eu am procedat ca tine, adică am băgat tot la spălat. Aşa scrie şi la mine în cartea maşinii, dar eu tot am încercat. Un alt motiv pentru care îmi place este că tocătoarele de plastic le face foarte frumoase. Înainte mă apucau nervii că erau mereu pătate în special de la morcovi.
      Şi eu prefer praful. Îmi place mai mult cum curăţă.
      Îmi place să comunic foarte mult aşa că lungeşte-te cât vrei :D
      Într-adevăr MERITĂ!
      Te mai aştept pe aici!

      Ștergere
  7. Si eu mi-am luat o masina de spalat vase deoarece nu-mi place sa spal vasele. Oricum, merita toti banii. Sunt atat de incantata de ea ca nu pot sa va spun. Dupa masina de spalt haine, cred ca cea de spalat vase este inventia tuturor secolelor. Este atat de utila daca sti cum sa o folosesti. Pacat ca la noi se spune: pt. 2-3 farfurii ti-ai luat masina de spalt vase, bani aruncati pe fereastra !!! Nestiinta poate... Un alt adevar este ca pt. apartamentele noastre "cutii de chibrituri" trebuie sa iti calculezi fiecare centimetru din bucatarie ca sa te echipezi si cu o masina de spalt vase. Oricum, merita fiecare banut. Chiar merita si spala bine. Un ajutor extraordinar si nu tine de moft... ci de necesitate. Cheltuieli la factura ? Nesemnificative daca calculezi timpul castigat, iar daca te uiti la consumul de apa, de acolo iti scoti investitia !

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Aceleasi comentarii de genul "pt. 2-3 farfurii ti-ai luat masina de spalt vase, bani aruncati pe fereastra !!! " am auzit si eu cand mi-am luat-o. Cred ca asa se spunea prima data si despre masina de spalat rufe automata. Asa cum am zis si in postare nu regret nici o clipa investitia.
      Multumesc pentru comentariu! Te mai astept pe aici!

      Ștergere
    2. pt tacamuri patate ? ce puteti spune?o solutie va rog!

      Ștergere
    3. Eu le frec cu lamaie. Depinde acum si cat de patate sunt sau cu ce.

      Ștergere