marți, 27 noiembrie 2012

Sf. Andrei- tradiţii dragi

Eu m-am născut la Sfîntu Gheorghe în sunetul dulce al mării şi atingerea minunată a nisipului. E un sat fabulos, cu oameni deosebiţi, care creează dependenţă. Este imposibil să nu îţi mai doreşti să mergi acolo măcar încă o dată după ce l-ai vizitat. Acolo s-a petrecut toată copilăria mea şi sufletul meu a rămas în acel loc... cel puţin o parte din el. M-aş întoarce în satul meu oricând şi aş rămâne pentru totdeauna. Când zic acasă întotdeauna mă refer strict la casa noastră de aici, dar dacă ar fi un loc căruia să îi zic acasă tot la Sf. Gheorghe m-aş referi. Locuitorii se numesc haholi, tatăl meu fiind unul dintre ei. Dacă vi se pare interesant termenul iată aici câteva detalii foarte interesante.
Sunt tot felul de tradiţii extraordinar de frumoase care se ţin şi acum şi pe care eu îmi doresc să le păstrez. Una dintre aceste tradiţii este legată de Sf. Andrei sărbătorit pe 30 noiembrie. În ajunul zilei de Sf. Andrei fetele şi băieţii se adună la cineva acasă. Băieţii aduc băutura, iar fetele mâncarea şi un colac ornat cu bomboane-calata, pe care îl leagă de un cui bătut de pragul de sus al uşii. Fetele trebuie să muşte din acel colac. Unul din băieţi, de obicei mascat şi foarte glumeţ le face pe fete să râdă ca să nu poată muşca. Dacă fata râde nu mai muşcă din colac şi este mânjită cu funingine pe faţă. Pe rând, toate fetele trebuie să încerce. După aceea ele trebuie să aducă apă cu gura de la Dunăre, de trei ori. Băieţii încearcă să le facă să râdă sau le sperie ca să scape apa din gură şi să se întoarcă la Dunăre din nou. Apa aceea este amestecată cu făină obţinându-se un cocoloş numit balabuşcă. Fetele aşează balabuştele pe o scândură, care este dusă în faţa câinelui. În ordinea în care el manâncă balabuştile fetele se vor mărita.Tot în acea seară fetele ies şi numără stâlpii gardului gospodăriei, spunând: cavaler, văduv, cavaler.... ca să vadă cum va fi ursitul fiecăreia.
Vă voi spune la timpul potrivit şi despre tradiţiile din Ajunul Crăciunului. Eu am amintiri foarte frumoase legate de acest lucru.
Vă pup cu drag!

SURSĂ FOTO

14 comentarii:

  1. Mi-a placut in mod deosebit in aceasta postare a ta dragostea cu care ai dscris satul natal!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Orice dragoste sincera se exprima in cuvinte simple si frumoase. Este un loc deosebit si nu o spun numai eu.

      Ștergere
  2. Am amitiri vii de la Sfantu si nu m-am nascut acolo, cu atat mai mult trebuie sa fie pentru tine care te-ai nascut acolo. Foarte interesant ce povestesti despre traditiile inca pastrate acolo, asteptam mai multe astfel de povesti.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ma bucur ca ai ramas cu un gust dulce in urma vizitarii satului in care eu m-am nascut. In curand vin si alte povesti.
      Imi place tare mult cum scrii...de aceea am si facut trimitere catre blogul tau.
      Multumesc ca ai trecut pe aici!

      Ștergere
  3. f. frumoase traditiile voastre! sa mai scrii despre ele.

    Si eu am amintiti superbe din Sf. Gheorge - am fost o singura data, in primul meu concediu ( lucram de 4 ani dar a fost prima data cand am putut sa imi iau 1 sapt concediu), singura, la o familie de pescari unde am mancat numai peste(si dim. lapte de la o vaca din vecini). Am stat 4 zile, si am citit, si dormit pe plaja, si umblat pe mal etc. In vara lui 2004 cred.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Nu-i asa ca daca vei mai avea ocazia nu vei ezita si vei mai merge o data? Eu, din pacate nu am mai fost de mult acolo.

      Ștergere
    2. cu siguranta.
      Este visul meu de ani de zile - cateva zile de concediu, acolo. E echilibrul in care ma ancorez cand lucrurile se agita la munca. Cand dupa sedinte prea lungi si zile prea agresive, ma sui in metrou, si vad marea aia linistita, plaja goala, curata, pescarusii, drumul pe nisip pana la marginea satului, nuferii, dunarea si tantarii.
      Cand citesc citatul: Eu cred ca vesnicia s-a nascut la sat - una din imaginele care le vizualizez este Sfantu Gheorghe.

      Ștergere
    3. Scuza-ma! de abia acum am vazut mesajul. Ma bucur enorm sa constat ca nu doar eu cred ca acel loc este minunat pentru ca sunt subiectiva.

      Ștergere
  4. Eu ii urez lui Andruska "La multi ani ! " si sa traiasca cu numele! Sa aveti o zi de sarbatoare minunata! Pup micul aniversat! :D

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumim! Si noi te pupam cu drag! o zi frumoasa si multa sanatate!

      Ștergere
  5. La Multi Ani dragutului meu nepot! La Multi Ani, Andrei! Petrecere frumoasa!

    RăspundețiȘtergere
  6. La multi ani de Sf Andrei lui Andruska!!

    RăspundețiȘtergere