duminică, 6 ianuarie 2013

DOBREI VECER,SFATEI VECER,PREIMAITE MUIU VECERU! (Bună seara, Sfântă seara... Primiţi vecera mea?)

În această seară haholii serbează Ajunul Crăciunului şi se merge cu Vecera. Vecera e un obicei ucrainean, care arată că trebuie să-i respectăm pe cei mai mari decât noi. Deci vecera se duce de către copii- părinţilor, fraţii mai mici- fraţilor mai mari, finii -naşilor,nanilor...verii mai mici-verilor mai mari..ca vârsta...nepotii ...-matuşilor,  unchilor. Ei duc colaci şi cadouri şi la rândul lor primesc cadouri şi colaci.
Gazdele îi aşteaptă cu chuchea, ozvar, şcordalea, pirijecichii cu praboi. Cucheaua este un amestec din grâu fiert şi nuci pisate peste care se adaugă apă cu zahăr şi mirodenii. Ozvarul  este un compot făcut cu prune uscate afumate şi un amestec de mai multe fructe. Anul acesta am reuşit şi eu să fac.
Şcordaleaua este făcută din peşte sărat peste care se pune un piure de cartofi mai vârtos cu mult usturoi.Se pune un strat de peşte, un strat de piure şi se ornează precum salata boeuf. Pirijecichii cu praboi sunt nişte plăcinţele umplute cu placenta de morun (praboi). Ştiu că sună foarte..... ciudat, dar sunt extrem de bune.
După ce se merge cu Vecera copiii bineînţeles că merg cu colindul.
Eu an de an mergeam la nana mea de botez, dar din păcate este departe şi nu am la cine să mă duc acum cu Vecera. Nimeni din familia noastră nu ţine acest obicei pentru că hahol este tata. Mi-am propus că dacă voi avea vreodată fini îi voi ruga să vină la mine cu Vecera ca să nu pierd acest obicei frumos. Poate şi pe Andrei îl voi aştepta când va fi plecat de acasă. Cine ştie?
Seară bună vă doresc!

6 comentarii:

  1. Nu stiam de obiceiurile astea...acum citesc la tine...Tu serbezi Craciunul pe rit vechi?Nu am stiut! Ce fain! Pai , Craciun fericit , Catrinel! :))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Toată familia tatălui meu serbează Crăciunul pe vechi. Şi naşa mea de botez tot astăzi serbează. Eu nu, deşi mi-ar fi plăcut foarte mult. În Sf. Gheorghe toată lumea sărbătoreşte şi pe nou, şi pe vechi.

      Ștergere
  2. ...HAHLUSCA MAMII..."DURA",dar nostalgica?!plina de emotie?!tristuta un picut mai mult?!Stiu,stiu...prostii se repeta si totusi:de aia-i viata asa de frumoasa pt.toate trairile ei bune si mai putin bune,cu provocarile ei!!!!
    Sa traiesi cu numele Ioana,asta pe nou!!!!Sarbatori fericite in sufletelul tau...pe vechi!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Mulţumesc... şi pentru nou, şi pentru vechi! Nu ştiu de ce anul acesta simt mai tare sărbătorile pe vechi decât în anii trecuţi. Cred ca de la Facebook, unde toţi cei din Sf. Gheorghe îşi urează de sănătate cu ocazia Crăciunului. Te pup!

      Ștergere
  3. Cate bunatati traditionale aici la tine! Pofta mare sa aveti!
    Sarbatori frumoase sa aveti in continuare!

    RăspundețiȘtergere