joi, 31 ianuarie 2013

Provocare

Sursa foto: Google
Buna dimineata, dragilor!
M-a anuntat doamna educatoare ca Andrei va fi Stefan cel Mare la serbarea de 8 martie. La serbarea de Craciun a avut un esec total din cauza ca a ales pentru rolurile principale doi copii: unul care vorbeste si nu intelegi nimic din ce zice si surioara lui mai mare care se incapataneaza si nu spune nimic.I-a ales pentru ca i-a fost teama de gura mare si sloboda a bunicii copiilor. Cum Andrei a fost singurul care si-a zis poezia clar, acum a decis ca el sa fie in rolul principal... sa zic asa. Pe mine nu ma intereseaza treburile astea, indiferent ca Andrei e in centrul serbarii sau doar figurant. Sunt la gradinita si inca nu stiu ei insemnatatea rolului. Micutii oricum au emotii teribile.
Provocarea vine din faptul ca trebuie sa ii fac costumatia lui Andrei. Am cautat pe Google si am gasit cateva imagini inspirationale, am rugat-o pe soacra sa cumpere materiale, iar eu acum trebuie sa vad ce si cum sa fac. Materialele nu sunt chiar ceea ce aveam in minte, dar cred ca o voi scoate la capat in cele din urma... Sper!
Nu v-am zis de ce Stefan... Doamna vrea sa puna in scena Mama lui Stefan cel Mare. De ce alege ea pentru serbarea de 8 martie ceva atat de trist si tragic, cand in mod normal ar fi trebuit micutii sa fie albinute, floricele si chestii primavaratice? Nu stiu. Cand am intrebat-o mi-a zis ca nu are costume potrivite. Haiii maaaa! Totusi este vorba de gradinita din satul Partizani cu 8 copii. I-am propus sa le facem niste mascute dragute de animalute, floricele...ceva. N-a acceptat pentru ca ea nu vrea doar  sa sugeram personajele, ci sa intram cu devarat in rol. Daca va veti uita in manualele copiilor de Limba si literatura romana la textele pe care le studiaza veti vedea ca 90% sunt triste. Ne mai intrebam de ce avem copii depresivi. Cel putin la liceu este teroare... Aici se pare ca incepem de la gradinita cu asa ceva. Poate sunt eu dusa, dar tot mi se pare aiurea.
Ma conformez totusi  si ma voi apuca de treaba in curand. Ma bucur ca Andrei oricum nu pricepe nimic din poezia aceasta si va avea timp sa inteleaga la momentul potrivit. Acum isi traieste copilaria cu farmecul ei de a crede in Mos Craciun, zane si ca animalutele si jucariile vorbesc doar cu cei mici.
Va pup!
 O zi faina va doresc!

17 comentarii:

  1. pai s-ar putea sa aiba dreptate andrei, ca am mai citit undeva ca animalutele si copii comunica intre ei intr-un limbaj special.
    cat despre ce intelege el din piesa, eu zic sa ai grija. la 4 ani am vazut la tv aceasta piesa de teatru si am plans de m-am rupt, urland prin casa de nu ma putea consola nimeni "a murit maria saaaaaa!!!!"

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Initial m-am amuzat, dar cand mi te-am imaginat mi s-a facut mila. Voi vedea eu ce voi face daca va fi cazul pentru explicatii. Doamna oricum are o tendinta cam mare spre tragism.

      Ștergere
  2. Cat a fost cea mare la gradi, doamnele reuseau intotdeauna sa aleaga piese in care toti sa fie importanti. Chiar si atunci cand trebuia sa fie cineva in centru, rotea de fiecare data protagonistii. E important ca si copiii sa inteleaga ca nu pot fi ei intotdeauna in rol principal, oricat de talentati ar fi, la gradinita si chiar la scoala, toti trebuie sa fie pe rand si in rol principal si secundar.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Asta cu rolul principal sau secundar este mai mult deranjant pentru unii parinti decat pentru copii. Bineinteles. Am mai spus: din punctul meu de vedere serbarile trebuie sa fie ceva distractiv, nu o corvoada.

      Ștergere
  3. Sunt sigura ca va fi un Stefan tare chipes :)

    RăspundețiȘtergere
  4. Catrinelule , da' de ce nu ai intrebat-o pe doamna daca nu cumva tine ea mortis sa ajunga pe sticla , la Pro Tv sau la Antena 1...cu titlul lung , cat o zi de post :"La gradinita din Partizani , sceneta epocala : Doamna X a pus in scena Muma lui Stefan cel Mare , la grupa mijlocie". Foarte tare , frate! Iti dai seama cum va vui Delta de vestea asta si doamna va fi recunoscuta nu numai in Partizani , dar de la Chilia si pana ,a Vama Veche , tot litoralul o va recunoaste????Eeeee?...Ce sa mai spunem in Tulcea? :)))
    Stiu , sunt rea , insa si pe mine m-au depasit , intotdeauna , ambitiile de genul asta...Copilasii abia stiu sa acorde subiectul cu predicatul , insa joaca intr-o sceneta cu astfel de roluri si pronunta cuvinte extraterestre , pentru proriile lor creierase. Nu pot decat sa iti urez bafta tie si lui Andruska!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Din momentul din care mi-a zis ce vrea sa faca la serbare mi-am dat seama ca este vorba de ambitia ei de a fi precum paduchele in frunte. In foarte multe randuri am observat ca exista o concurenta stupida intre ea si invatatoare. Stupida deoarece vorbim de copii de varste diferite, de prescolari si scolari...Nu esti deloc rea, ci realista.
      Multumim!

      Ștergere
  5. Ai dreptate. Se potriveste ca nuca in perete piesa cu ziua de 8 martie. Ii putea imbraca in flori, animalute mici, albinute, etc, dar Stefan cel Mare la copii atat de mici? E si tragica poezia. Nu reflecta prospetimea si gingasia florilor de primavara, bucuria renasterii naturii. Of Doamne!. Fii tare, ca momente din astea vor fi multe. Oricum Andreias se va descurca foarte bine. Tu vei avea de munca la costumatie. Spor si sanatate multa. Capul sus. Va fi bine, ca de fiecare data.

    Va pup
    Consuela

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Tragedia poeziei în contextul serbării de primăvară mă râcâie şi pe mine. Nu vrea floricele şi de astea pentru că nu are costume adevărate, nu doar care sugerează personajul.
      Mulţumesc!

      Ștergere
    2. Dar costumul pentru Stefan cel Mare o fi pe toate drumurile. Mai sa fie!

      Las-o in legea ei. Asta este.

      Pupici
      Consuela

      Ștergere
    3. Pai pentru costumul lui Andrei nu isi face probleme ca il fac eu, evident. Costumele celorlalti copii sunt problema. Mamicile nu fac asa ceva si din motive foarte serioase eu nu ma inham la asa ceva. Sunt genul carora le faci o favoare si apoi critica aspru munca ce ai facut-o si nu dau doi bani pe ea. Am experiente in trecut si nu imi mai trebuie. Te pup!

      Ștergere
  6. nici eu nu sunt de acord cu ideea asta. Sau daca vrea sa aleaga asta, apai sa faca ceva haios, pt copii. Cu stefan, cu osteni, cu un dusman invizibil ( nu as spune cuvantul turc sau rus, sau polon, pt ca am 2 colegi polonezi unul in stanga si altul in dreapta, si in biroul de la 20m este un turc); cu mandria de a fi moldoveni/romani, cum apara ei tara, cum isi iubesc ei pamantul, si mamicile, ca romanii sunt primitori si fericiti in tara lor, simbolurile romanesti etc. Ceva pt 3-4-5-6 ani, de 15 minute, in care fiecare copil sa spuna cateva cuvinte. Si deja am in minte cateva idei de discutii la nivelul de inteligenta al fetei mele de nici 5 ani. Sa fie haios, sa fie educativ pt copii ( de ex. zimbrul - animal stravechi, sau cate paduri frumoase are Moldova, sau cat de mult tinea la parerea mamei lui si cat de ferma era ea ...

    Despre costum, eu i-as face o coroana din carton auriu(vopsesti sau lipesti), o pelerina rosie ( un batic reciclat pe care as lipi cateva decupaje cu hartie aurita, cu simboluri stravechi), si evident un sceptru, lemn impodobit.
    Eventual un scaun l-as acoperi cu material, sa para tron.


    Cam asta e viziunea ce o am eu. Stefan vrem? STEFAN SA FIE!!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. si idei de pus copiii sa vorbeasca:
      Stefan mandru pe tron, intreaba:
      -ostenii mei, ce va place la Romania noastra?
      Osteanul 1: -Pai e a noastra, maria ta!! Si e frumoasa/
      osteanul 2: - are paduri multe!! copaci batrani, mari!
      osteanul 3: - si fete frumoase!! si ape curgatoare - uite dunarea cum curge!!
      alt ostean: si zimbri!
      alt ostean: noi o iubim, maria ta! si o aparam de dusmani! o protejam sa ramana si copiilor copiilor nostri
      Stefan: arme aveti?
      -ostenii: avem sabii,scuturi, sulite, arcuri etc ( astea orice copil de gradinita are acasa facute, improvizate), suntem calare ( baietii pot imita ca sunt pe un batz calare)
      Stefan: dar inainte de a pleca la lupta, sa ne pupam mamele, ca le iubim si o sa ne duca dorul, si sa le zicem o poezie/cantec de lupta/ cantec despre Romania ( noi suntem romani, noi suntem romani, noi suntem aici pe vechi stapani)

      Aici ostenii pot sa zica ei multe, pupa fetele de pe scena, printzese sa fie toate. Evventual si mamele din public, ca tot e 8 martie, si ma opresc aici ca mie deja mi-au dat lacrimile - eu asa vad un Stefan de 8 martie implementat pt gradinita.


      Ștergere
    2. Voi încerca să respect costumaţia lui Ştefan pe care am văzut-o în imaginile de pe net sau în film. Mai am un pic de timp să mă gândesc. Coroana şi sceptrul sau sabia sunt cel mai uşor de realizat.
      Eu i-am zis ce părere am despre ceea ce a ales pentru serbare şi mă opresc aici că nu mai am cu cine discuta. Vrea să demonstreze cât îi de deşteaptă şi că lucrează cu cei mici foarte mult... ambiţie prostească. În plus face concurenţă cu învăţătoarea. Dacă ar fi doar asta nu ar fi o problemă, dar le-a zis copiilor că cei care mint, mor. Andrei plângea rău de tot într-o seară pentru că mă păcălise că îşi mâncase tot pacheţelul şi îi era teamă că va muri. Ce poţi să mai zici? Eu discut foarte mult cu Andrei şi reuşesc să atenuez din şocurile astea.

      Ștergere
  7. cat dspre povestile triste din scoala romaneasca, eu am fo in clasa 1 in anii 86. manualele mele contzineau asa:

    -de ce m-ai strans in pumnul meu/copil frumos/tu nu stii oare/ ca eu sunt mic si ca ma doare???

    -prepelita ( moare ca nu a ascutlat-o pe mama si mama a plecat in tzarile calde fara copil)

    -23 august ( copilul cu gasca trece podul in 1944, minat de 2 nemti care inainte i-au dat o ciocolata si au plecat senini - in timp ce in spate podul sare in aer cu tot cu copil)

    -Pravale Baba ( copilul sarac versus copil bogat)

    -privighetoarea lui Agarbiceanu ( cred!! )- si aia moare!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Şi acum se face Puiul, Gândăcelul, Căprioara la clasele I-IV. Să vezi textele din manualele de liceu...te îngrozeşti. Peste asta mai adăugăm manualele de religie unde le explică elevilor că ard în focurile Iadului pentru păcate şi la final ne întrebăm de ce adolescenţii o iau razna sau de ce avem copii de clasa a IV a care sunt depresivi.

      Ștergere