luni, 12 august 2013

Sulina partea a II a

       Cu greu m-am hotarat in aceasta dimineata sa ma dau jos din pat, stiind ca ma asteapta foarte multa treaba. Sper sa reusesc sa fac tot ce mi-am propus repede ca sa ma pot ocupa de crosetat. Am intrat intr-o usoara panica vazand ca nu prea imi mai ajunge timpul, dar mi-e bine asa cand sunt atat de ocupata. Inainte de a fugi spre treburi va prezint partea a II a din vizita noastra scurta in Sulina.
       Dupa cateva mormaieli si boticuri dezamagite ca trebuie sa plecam de pe plaja ne-am hotarat sa mergem spre barci. In apropierea plajei este un mic canal unde am lasat barca cu care am venit. Cand am ajuns acolo era un starc alb superb. Ce imi place mie foarte mult in aceasta zona este faptul ca pasarile sunt obisnuite cu oamenii si nu fug; isi vad linistite in continuare de treburile lor si chiar daca te apropii mult sau vorbesti nu isi iau zborul.
       Cred ca ati vazut cu totii filmul "Toate panzele sus" realizat dupa romanul lui Radu Tudoran. Banuiesc ca va amintiti acest far, nu-i asa?
       Pana sa ajungem in oras ca sa mancam am scos aparatul din dotare si am mai facut fotografii din barca. E uimitor cum vezi la tot pasul un amestec intre lucruri noi, frumoase, stralucitoare si lucruri vechi, ruginite, abandonate. Initial ai tendinta de a spune ca are un aspect trist acest amestec, dar mie mi se pare fascinant.
Primul punct de atractie pentru turistii care vin in Sulina este superba Catedrala ortodoxa Sf. Alexandru si Sf. Nicolae. Este situata exact langa pontonul unde acosteaza navele de pasageri ce vin zilnic incarcate cu turisti in sezonul estival. Are o arhitectura foarte frumoasa, iar medalioanele cu mozaic reprezentand sfintii sunt cu adevarat superbe. De cativa ani tot timpul este inconjurata de schele. Pe de o parte imi pare rau caci nu am pozat-o cum trebuie, dar pe de alta parte ma bucur deoarece acest lucru inseamna ca este intretinuta.
       Am pozat-o mai intai din barca deoarece se vede foarte fain de pe Dunare.
       Am acostat intr-un capat al falezei, iar restaurantul unde trebuia sa mancam este in capatul opus. Aceasta a reprezentat o ocazie foarte buna sa pot fotografia cateva cladiri, caci nu i-as fi putut convinge pe baieti altfel sa facem o plimbare pentru ca eram cu totii muuult prea obositi. Imi doresc sa mai mergem si sa avem destul timp ca sa pot vizita tot orasul, dar ce poti face in doar o zi?

       Am luat-o usurel dintr-un capat al falezei si prima cladire este a Administratiei Fluviale a Dunarii de Jos.
Cladirea este in forma de "U", cu parter si etaj si a functionat ca sediu al Comisiunii Europene a Dunarii pana in anul 1921. Constructia imobilulului, cel mai impunator din Sulina, a fost terminata in 1868. Dupa constituirea Directiunii Dunarea Maritima (D.D.M.), aici a functionat Capitania Portului Sulina, Casa de bani a Trezoreriei D.D.M. si o parte din serviciile auxiliare ale D.D.M. Imobilul a fost afectat de bombardamentele din Primul Razboi Mondial si refacut ulterior.
Intre anii 1941 si 1944, aici a functionat Comandamentul militar German. In timpul celui de-al Doilea Razboi Mondial, imobilul a fost incendiat, ramanand doar peretii din caramida. Cladirea a suferit in timp, recompartimentari interioare nesemnificative. Imaginile vechi sugereaza prezenta unor acrotere la extremitatile frontonului principal, disparute de mult timp. Arhitectura cladirii, care are anvergura unei universitati, se incadreaza in stilul neoclasic., cu o compozitie simetrica in plan si spatiu. Cladirea se afla pe strada nr a I-a chiar langa portul unde acosteaza vapoarele de pasageri si parcul din Sulina. 
Acum in aceasta cladire isi are sediul Administratia Fluviala a Dunarii de Jos. 
 Pentru mine chiar si cladirile vechi si abandonate au un farmec aparte, chiar daca este trist sa vezi cum "bucati" de istorie se naruiesc de la an, la an datorita nepasarii. E foarte interesant sa vezi cum langa o cladire de acest gen exista o alta stralucitoare si bine intretinuta. Cand spun stralucitoare nu ma refer la cele de-a dreptul hidoase care iti sar in ochi precum un fir de nisip deranjant, ci doar la cele de care se ingrijeste cineva nealterand din frumusetea lor.
       Niciodata nu m-am priceput sa fac descrieri si imi este foarte greu sa imi exprim bucuria si placerea pe care o simt de fiecare data cand vizitez acest mic orasel. Cand ajungi acolo, doar privind pe faleza la cladirile vechi ce le vezi la tot pasul iti este foarte usor sa te duci in trecut imaginandu-te in alte vremuri... mai faci apoi un pas si revii cu picioarele pe pamant in prezent.

       Dupa ce am visat cu ochii deschisi ca ma aflu in alta epoca am mai facut cativa pasi si m-am intors langa ai mei si m-am pozat in ferestrele oglinda ale primariei. :D
       Cladirea primariei este una frumoasa si la fel ca orice cladire a institutiilor publice se face remarcata. Imi place ca nu sare foarte tare in ochi, in fata avand foarte multa verdeata si nu este deranjanta modernitatea ei in comparatie cu celelalte.
        Am fost mai mult decat incantata sa descopar lipita de primarie Biblioteca, care chiar functioneaza. In multe locuri bibliotecile au fost desfiintate din cauza lipsei fondurilor. Initial am crezut ca a ramas doar de decor panoul pe care scria "Biblioteca oraseneasca", dar cand m-am apropiat am vazut ca avea afisat si un program. Yaiiii! Cat de mult imi lipseste asa ceva aici.
       Va puteti imagina ca aceste poze sunt facute in doar 10 minute de mers pe jos? Nici macar nu am reusit sa fotografiez totul asa cum imi doream caci foamea ne impingea cam rau de la spate.
       Va urma si partea a III a curand. Daca ati avut destula rabdare sa cititi si sa priviti pana la capatul postarii va multumesc pentru acest lucru si sper ca va veti bucura si de urmatoarea parte.
       Sa aveti o saptamana cat mai frumoasa!

8 comentarii:

  1. Multumesc pentru parfumul Sulinei adus odata cu imaginile...Te-am vazut si pe tine, bine camuflata dupa aparatul profi. Ai folosit la maxim cele 10 minute!

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Cu multa placere! "Cam..umflata" dupa aparat:))) Nu e un aparat profi asa cum imi doresc eu... Daaaa! Au as fi pozat mai mult, dar ma zorea gasca infometata :D

      Ștergere
  2. Catrinel, eu cred ca acolo este o alta Romanie... ma uitam la trotuare, la cladiri, la "aerul" de-acolo... categoric, e rupta din alta poveste... cat de mult mi-ar place sa ajung in acele locuri...
    Multumesc pentru poze si pentru starea indusa... multumesc.

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Sulina este un oras incantator si curat. Nu stiu prea bine cum arata restul oraselului, dar faleza Dunarii este intr-adevar foarte frumoasa si ingrijita.
      Cu multa placere draga mea!

      Ștergere
  3. heheheeeee...ce sexy esti , Catrinel! Faino! :D

    Cate locuri frumoase ai fotografiat! Si pe mine ma uimesc cladirile vechi,uneori stau si ma uit-viorba de aici-ca curca-n lemne la detaliile de pe ziduri....

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Auzi la ea! Sexy... Hi-hi-hi! Multumesc! :D
      Daca iti plac cladirile vechi atunci Sulina merita vizitat de tine caci sunt peste tot astfel de cladiri. Unele sunt uitate si ramase in paragina, dar foarte interesante, iar unele sunt ingrijite si frumoase.

      Ștergere
  4. ce frumoasa foto-plimbare!! ( subscriu la replica lui dinTimisoara)

    RăspundețiȘtergere