joi, 22 mai 2014

Scoala de acasa

         M-a invitat Raluca M. pe blogul ei la o leapsa ce consta in a vorbi despre cea mai draga postare a blogului nostru. De ieri de cand am citit aceasta provocare ma caznesc sa gasesc una potrivita, dar mereu cand zic ca am gasit una, imi vine o avalansa de alte titluri in minte. Voi ce postare dintre cele pe care le-ati citit pe blog v-a ramas in minte sau v-a placut? Tineti minte vreo postare?

         Desi mie nu imi vine sa cred ca au trecut sase ani si ca in acest an voi avea copil scolar, aceasta este totusi realitatea. Pentru ca imi doresc ca startul lui Andrei in scoala sa nu fie sabotat de faptul ca locuim la tara si mai ales intr-un sat in care invatamantul este cu mult sub nivel, ma gandesc sa vin cu un fel de completare la ceea ce face si la ce va face pe viitor, cel putin acum la gradinita si apoi in perioada claselor 0-IV. Stiu ca se exagereaza, ca uneori se cere prea mult de la copii, dar acesta este invatamantul din tara noastra si Andrei va trebui sa ii faca fata cu brio. Daca va ganditi ca eu chinui copilul cu nu stiu ce gogomanii nepotrivite varstei, va spun ca  nu sunt genul de mama ce ar face acest lucru, ci doar fac conform programei ceea ce trebuie sa stie Diiucu la final de gradinita. De mult timp doamna educatoare a observat ca Andrei face unele lucruri si acasa De aceea nu prea isi mai bate capul cu el si s-a obisnuit sa il cam lase de capul lui la gradinita canalizandu-si atentia catre alti copii. De o gramada de ori mi s-a intamplat sa imi puna fisele in brate cand ma duceam sa il iau si sa imi spuna sa le faca acasa cu mine ca eu sunt fata desteapta si ma descurc. Daca e deranjant? Da, din...principiu. Daca ma incurca cu ceva? Nu, ca eu oricum lucram cu el. Asa mi-a venit ideea cu scoala de acasa.
scoala acasa

          Nu, nu este acelasi lucru cu homeschooling-ul deorece eu nu renunt de tot la scoala de stat ci doar incerc sa astup gaurile ce sunt si ce se vor mai aparea in cunostintele lui Dei. De ce scoala de acasa? Lui Diiutu i s-a parut interesant sa ii spunem asa si s-a simtit important ca deja el face... scoala, asa ca atunci cand vine momentul sa lucram nu este unul dificil. Am adunat toate carticelele lui la un loc, am delimitat oarecum spatiile in dulap si am incercat sa creez un coltisor vesel special pentru ceea ce aveam de gand sa fac. In cosuletul de mai sus avem tot felul de jocuri educative si saculetul cu pesticii care ne ajuta la adunari si scaderi.
 
legume fructe

         Foarte multe dintre materialele ce le folosim sunt facute de mine, de cele mai multe ori impreuna cu Andrei. Reciclam carti vechi de colorat, desenam, decupam. Totul trebuie sa fie distractiv si am invatat ca decat sa fac ceva daca sunt obosita, nervoasa sau suparata un pic cu el, mai bine o las balta caci fac totul sa para o corvoada, iar dorinta mea este sa il determin pe Andrei sa invete din placerea de a sti, din curiozitate; sa invete cu usurinta si relaxare.
montessori map

          Ca sa pot realiza acest lucru caut tot felul de metode de invatare care sa fie utile,accesibile varstei lui, dar si frumoase, distractive. Mi-a placut mult ideea continentelor in stil Montessori. Deoarece pe net nu am gasit un glob pamantesc potrivit ca dimensiune si potrivit "finantelor noastre actuale" pentru a-l putea transforma si nici nu stiu cand voi ajunge la Tulcea sa pot lua unul am facut eu o mica harta. Pe o coala A3 am facut conturul hartii. Cum? Pai imprimanta nu si-a gasit un moment mai prost de a-si termina tonerul asa ca am luat coala, am pus-o pe ecranul de la computerul sotului (ca e mai mare) si am conturat usurel o harta simpla, simpla, simpla pana am intepenit de tot. :)) E destul de dificil sa tii nemiscata o coala, sa desenezi avand grija sa nu apesi prea tare... Ce nu face o mama pentru puiul ei? Dupa aceea am colorat cu acuarele totul si vedeti ce a iesit. Andrei este foarte interesat de ea si mereu ma intreaba cate ceva.
afisier
         Usor, usor, putin, cate putin Andrei a cam pus stapanire pe coltisorul meu de lucru, adica pe biroul meu, computerul si o parte din dulapul destinat hobbyurilor mele. Am inlocuit ce aveam eu pe afisier cu fisele lui cu litere, cu calendarul pe care punem stimulente, cu poeziile pentru serbare... putin, cate putin. :) De va intrebati ce e de fapt afisierul va spun: este o placa de polistiren extrudat. Acesta este cel mai bun caci este mai tare si muuuult mai rezistent la intepaturi repetate decat celalalt. In curand va primi si o hainuta noua caci am de gand sa pun pe el un material textil vesel. Si la scola tot placi dintr-acestea foloseam pentru coltul creativ al elevilor.

Ei! cam asta-i dragilor... Sper sa nu va fi plictisit si va multumesc ca ati avut rabdare sa ajungeti pana la final. :) Va pup! Sa aveti o zi minunata!

8 comentarii:

  1. Mereu ti-am admirat inventivitatea si imaginatia...As vrea sa pot avea rabdarea pe care tu o ai cu Andruska...pe bune! Io nu pot fi asa , imi sare tandara imediat si prefer sa scriu eu si sa copieze , decat sa staaaaam si sa o lalaim intr-u' vesnica pomenire , pe timpul meu liber...Stiu , sunt o ingrata si denaturata! Oricat am incercat ,nu-mi iese!
    Insa vad ca ai un stil super fain de a-l atrage pe Andruska....asta e pedagogie...si rabdare!
    Bravo voua , amandurora! Si sa o tineti tot asa!
    Ai grija , la clasa zero si pana la a IV-a , cum faci cu cu invatatul ala acasa , sa nu se lase si doamna pe-o ureche....sau o sa-i fi tu invatatoare lui Andruska?

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Multumesc frumos!
      Mi-ar placea sa am chiar de fiecare data rabdare, dar sunt momente cand mai scap boii. Incerc ca ele sa fie cat mai rare posibil.
      Doamna este pe o ureche de mult timp :))... de aici si decizia mea de a suplini cumva ceea ce va face la scoala. In plus va fi la simultan- tot invatamantul primar va fi intr-o singura clasa. Si daca te muncesti rau de tot eu nu cred ca reusesti sa faci totul foarte bine. Avantajul meu este ca am lucrat in scoala si stiu cum merg treburile pe acolo. Eu fac toate acestea pentru ca am vrea ca din clasa a V a sa il dam pe Andrei in oras la scoala. Eu clar nu m-as descurca sa il ajut la anumite materii, iar el va trebui sa faca fata cerintelor de acolo.

      Ștergere
    2. Exact , asta am vrut sa mentionez si eu , ca dupa ciclul primar....va fi putinel mai greu....
      Bafta maxima! Sunt sigura ca o sa va descurcati!

      Ștergere
    3. Nici nu se pune problema sa faca gimnaziul aici. Sunt materii la care ar fi zero barat. La I-IV stiu sigur ca pot ajuta si pot suplini, dar la V-VIII e alta mancare de peste si nu fac fata.
      Multumim!

      Ștergere
    4. pana la gimnaziu mai ai timp, dar primii 4 ani se pot face f. usor in familie. Pe principiul asta, Franta accepta home schooling pana la 10 ani, temele si programa sunt discutate la distanta cu un institutor.


      Mai vin la tine pt idei! Imi place ca am de la cine invata.

      Ștergere
    5. La noi nu este legal deloc homeschoolingul (aici ma refer la copii sanatosi, fara dizabilitati), decat daca te inscrii la o "scoala umbrela" din strainatate. Nu sunt atat de sigura pe mine ca as putea face acest lucru, dar consider ca ma voi descurca pana in clasa a Va asa cum mi-am propus.
      Sper sa gasesti idei pe placul tau.

      Ștergere
  2. doamna, f. frumos tot ce ai facut acolo!! Si noi ne mai jucam de scoala, cam 3-4 ore pe sapt. alocam pt asta (puii nostri sunt de o seama) doar pt a completa anumite lipsuri si exersa putin limba romana (cred ca e suficient, pt ca deja copilul e institutionalizat 38ore pe sapt, si vacanta de vara e 2 luni si aia institutionalizata).
    O sa te rog sa mai publici ce mai faceti voi... mai inspiri si pe noi. Eu am mare noroc cu un copil silitor, dupa ce a capatat o rutina, isi exerseaza singura cele de facut!! din proprie initiativa.

    A, si pt ca eu nu am imprimanta, solutia pt a scoate desene de pe net a fost : am lipit foaia cu scotch de monitor si apoi desenat contur :D. Asa foaia nu s-a mai miscat cate ore am vrut :)))

    RăspundețiȘtergere
    Răspunsuri
    1. Ce corect ai zis "ne jucam de-a scoala". Exact asa vreau sa simta Andrei si de fapt sa acumuleze ce trebuie.
      Pe andrei trebuie sa il mai man din cand in cand de la spate. Esti o norocoasa cu asa puiut silitor. :)

      Aaaa... am vrut sa fac asa, dar nu mai aveam scotch in casa si nu am mai avut rabdare pana la deschiderea magazinului. Cand ma apuca, ma apuca si gata. :)

      Ștergere